عشق هرمزگان


عشق هرمزگان

متنوع


شهرستان بندرعباس

استان هرمزگان با مساحت 8/68475 کیلومتر مربع درجنوب ایران و حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد وشامل 14 جزیره حدود 40 بندرکوچک وبزرگ ، 11 شهرستان ، 22 شهر، 33 بخش و80 دهستان است . بندرعباس (به عنوان مرکز استان ) ، بندرلنگه ، بندرخمیر، حاجی آباد، میناب ، جاسک ، رودان ،پارسیان، ابوموسی ،بستک و قشم ، شهرستانهای این استان هستند. هرمزگان جاذبه های گردشگری و آثارتاریخی بسیاری دارد که همواره گردشگران زیادی رابه خود جلب می نماید .

موقعیت کلی

شهرستان بندرعباس با مساحت 1/13255 کیلومتر مربع درشمال تنگه هرمز در 13 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی و 56 درجه و22 دقیقه طول شرقی دارد . بلندی این شهرستان ازسطح دریا 6 متر است واز شمال به حاجی آباد ، از غرب به بندرلنگه  ، از شرق به رودان و از جنوب به تنگه هرمز محدود می شود . براساس برآورد آمارسال 1385 ، جمعیت آن 469692 نفر است .
آب هوای آن به دلیل شرایط ویژه اش گوناگون بوده و در ناحیه کرانه ای و دشتی گرم ومرطوب است . تابستان در این ناحیه 9 ماه ادامه می یابد واز اوایل آبان کم کم از گرما کاسته می شود . وزش بادهای شمالی همراه با گرد و غبارو رطوبت زیاد دریا ، هوایی شرجی را به وجود می آورد . بیشتر بخش های آن کوهستانی است که از جنوب به سمت شمال کشیده می شود و در برخی نقاط ، دشت های حاصلخیز و همواری میان کوه ها پدید آمده است .

برخی از کوههای آن عبارت است از :
بناب، بندهوشدان، بهرغ ، بهمدی ، بی بی شهربانو ، پشت کوه ،سیرو ،شاهانی ، شرتک ، کافری ، گنو ، گیشو ، ملوس و ...

برخی رودهای بندرعباس عبارت است از :
آب شور ، آب قلمون ، جلابی ، حسن لنگی ، رستم ، رودبار،سرزه ،شمیل ، شورآبین ، شوربستک ،شورداراب ، شورسرخون ، شورطارم ، گلم آبی ، مشاری ،پشتکوه و...
آب بیشتر این رودها شور و فصلی است .

در قرن چهارم هجری دراین منطقه بندر وروستای ماهیگیری کوچکی به نام " سورواتهرو " وجود داشته که جغرافی نویسان از آن یاد کرده اند . کشف تعدادی ازسکه های دوره ساسانی در اسکله قدیم سورو نشان دهنده اهمیت تجاری بندرعباس در این دوره می باشد  . درسال 924 هجری به آن " بندرجرون " می گفته اند . پرتغالی ها در 1514 میلادی از این دهکده برای بارگیری اجناس وپیاده شدن استفاده می کردند . به دلیل خرچنگ زیاد به آن بندر " گامارااو " یا " گامبرون " هم گفته می شده است .درسال 1622 میلادی شاه عباس توانست باکمک انگلیسی ها دست پرتغالی ها را از این بندر کوتاه کند و به افتخاراین پیروی ، نام آن به " بندرعباس " تغییر کرد .این شهر یکی از مهمترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران در جوار خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمان است .
بندرعباس از 4 بخش ،2 شهر و 10 دهستان تشکیل شده است :
بخش مرکزی : شهربندرعباس ،دهستان گچین ، تازیان ، ایسین .
بخش فین : شهرفین ، دهستان فین ، سیاهو ، گهره .
بخش قلعه قاضی : ذهستان سرخون ، قلعه قاضی .
بخش تخت : دهستان تخت ، شمیل .

مزیت های اقتصادی
بندرعباس با منابع غنی و کارخانه های کوچک وبزرگ و شهرک های صنعتی در عرصه اقتصادی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است ، از جمله بنادر شهید رجایی وباهنر ، خطوط گسترده راه آهن ، مراکز مهم آموزش عالی ، مراکز بزرگ تجاری مانند مجتمع های تجاری زیتون ، نیلی ، ستاره جنوب ، سرو ، سیتی سنتر ، اندیشه ، مرجان ، بازاراوزی ها ،بازارلاری ها

حمل ونقل
بندرعباس دارای تمامی راه های ارتباطی ( زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی ) است . شبکه حمل ونقل زمینی بندرعباس به سرعت در حال پیشرفت است وجاده ترانزیت بندرعباس – سیرجان درآینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد .
شبکه حمل ونقل ریلی بندرعباس بیش از 200 کیلومتر است وتعدادی ایستگاه اصلی ، فرعی واضطراری دارد که درکار حمل ونقل و جابجایی مسافر وبار کمک اقتصادی شایانی به استان می کند .استان هرمزگان پنج فرودگاه فعال دارد که یکی از آنها فرودگاه بین اللملی بندرعباس است . این فرودگاه علاوه بر پروازهای داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم هر هفته پرواز دارد .

درحمل ونقل دریایی نیز اسکله های شهید حقانی ، شهید رجایی وشهبد باهنر از مهمترین بنادر محسوب می شود



نظرات شما عزیزان:

hadi
ساعت15:01---14 تير 1390
سلام دوست خوبم.
وب عالی داری .اگر دوست داشتی به من هم سر بزن.ببین دوست عزیز تو که وب داری اگه می خوای ازش درآمد هم داشته باشی برو به لینکی که گذاشتم و ثبت نام کن و مثل من شروع به جمع کردن زیرمجموعه و گذاشتن بنرهای تبلیغاتی در وبت کن.ضمنا اگر تونستی به وب من برو و روی تبلیغات ها کلیک کن.

http://persianhit.ir/?section=user&action=register&t=pub &fer=7618

موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: چوک دریا | تاريخ: شنبه 12 فروردين 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |